خروج از معاهدات خطر خودسری و رفتار غیرمدنی را بالا می برد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور که به دعوت سازمان ملل متحد و به نمایندگی از جنبش عدم تعهد به سوییس سفر نموده است در پانل عالی رتبه این سازمان برای آنالیز چند جانبه گرایی و حقوق بشر، فرصت ها و چالش ها و جهت پیش رو شرکت کرد.

خروج از معاهدات خطر خودسری و رفتار غیرمدنی را بالا می برد

جنیدی در این نشست با تاکید بر بنیادین بودن مفهوم چند جانبه گرایی، گفت: سابقه همه نظام های حقوقی اعم از حقوق رومی ژرمنی، حقوق عرفی و حقوق اسلام و دیگر نظام ها نشان می دهد قرارداد که عملی دو یا چند جانبه است و در واقع ترجمه حقوقی چند جانبه گرایی است دارای خصیصه الزام آور و مبنای الزام و التزام است.

وی اضافه نمود: ایقاع یا عمل یک طرفی جز در فروض خاص و تعیین یا اساسا به عنوان یک عمل الزام آور شناسایی نشده و یا اگر هم در بعضی نظام ها شناسایی شده، اثر آن محدود به انجام دهنده عمل یک طرفی (موقع) است و نمی تواند به شخص دیگر تسری یابد به ویژه اگر زیانی داشته یا تعهدی را تحمیل کند. این مبنای حقوقی در حقوق بین الملل نیز پذیرفته شده و صادق است زیرا حقوق بین الملل معاهداتی مبتنی بر معاهده است که عملی دو یا چند جانبه است و حقوق بین الملل عرفی مبتنی بر عمل عام و رویه فراگیر دولت هاست که چند جانبه گرایی در سطح بالاتر و قوی تر را می طلبد.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: نهادها و سازمان های بین المللی نیز به هدف چند جانبه گرایی ایجادشده و بدون آن فلسفه وجودی خود را از دست می دهند، پس هم هنجارها و نرم های بین المللی و هم نهادها و سازمان ها زاییده عمل جمعی و نتیجه باور به چند جانبه گرایی هستند.

جنیدی ادامه داد: بدین ترتیب حقوق بین الملل به طور عام و حقوق بشر به طور خاص در پیوند وثیق با چند جانبه گرایی است. در عمل نیز مسائل پیچیده و چند لایه حقوق بشری مانند تغییر آب و هوا و اقلیم، مهاجرت، مدیریت داده های دیجیتال در دنیای به هم پیوسته امروز بدون چند جانبه گرایی متصور نیست.

وی اضافه نمود: چند جانبه گرایی و اعتقاد به عمل جمعی و همکاری حاصل تجربه و تمدن چند هزارساله بشری است و از جمله مهمترین دستاوردهای این تمدن است و ترک آن به معنی عدول از مدنیت در سطح ملی و بین المللی است.

جنیدی ضمن تاکید بر اینکه بازگشت به تئوری یک جانبه گرایی و خروج از نهادها و پیمان های بین المللی نوعی عقب گرد و نادیده انگاشتن توفیق های اصلی تمدنی بشر است، گفت: خروج از معاهده پاریس و نفتا و برجام و عهدنامه مودت و شورای حقوق بشر و یونسکو و ... که نفی هنجارها و نهادهای بین المللی است، خطر خودسری و رفتار غیر مدنی را بالا می برد. چنان که خروج از برجام موجب تهدید حقوق اساسی مردم ایران در دسترسی فیزیکی و نیز قدرت اقتصادی تامین نیازهای آنان شده است.

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: در واقع یک عضو دائم شورای امنیت امروز به جای تشویق کشورها به عمل به قطعنامه های این شورا برای اولین بار در تاریخ این شورا، کشورها را به دلیل عمل به قطعنامه 2231 مجازات می نماید.

جنیدی در خاتمه اضافه نمود: لذا ما راه سختی در پیش داریم و باید دوباره به ترویج ارزش های بنیادی مثل وفای به عهد و پیمان، رعایت هنجارها، حسن نیت، همکاری و چند جانبه گرایی بپردازیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13620

به "خروج از معاهدات خطر خودسری و رفتار غیرمدنی را بالا می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج از معاهدات خطر خودسری و رفتار غیرمدنی را بالا می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید