سودان با تحویل عمر البشیر به دادگاه بین المللی جنایی موافقت کرد

به گزارش مجله سرگرمی، دولت سودان با تحویل عمر البشیر رئیس جمهور برکنار شده این کشور و سران رژیم وی به دادگاه بین المللی جنایی موافقت کرد.

سودان با تحویل عمر البشیر به دادگاه بین المللی جنایی موافقت کرد

خبرگزاری ملی سودان (سونا) امروز (یکشنبه) به نقل از بثینة دینار وزیر دولت فدرال این کشور اضافه نمود: شورای وزیران پس از نشست سه روزه خود تصمیم به تحویل متهمان به دادگاه بین المللی جنایی (لاهه) گرفته است.

وی تاکید نمود که دولت سودان در انتظار تکمیل مراحل تحویل است که به پاسخ دادگاه بین المللی در مورد نحوه فرایند تسلیم آن ها بستگی دارد.

دادگاه بین المللی لاهه از سال 2008 تا 2010 حکم بازداشت عمر البشیر رئیس جمهور برکنار شده سودان، عبدالرحیم محمد حسین وزیر دفاع وی و احمد هارون وزیر سابق کشور او را به همراه علی کوشیب از فرماندهان شبه نظامی جنجوید که ژوئن گذشته داوطلبانه خود را به دادگاه تسلیم و مراحل دادرسی وی شروع شد را صادر کرد.

فاتو بنسودا دادستان دادگاه بین المللی جنایی به منظور کوشش برای تحویل دادن عمر البشیر به این دادگاه در ماه می گذشته از خارطوم مرکز سودان ملاقات کرد.

دولت فعلی سودان به وسیله توافقنامه صلحی که سوم اکتبر با شورشیان دارفور امضا کرد متعهد شد که افراد تحت تعقیب را به دادگاه بین المللی جنایی معرفی کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، عمر البشیر رئیس جمهور برکنار شده سودان در جریان لشکر کشی به دارفو بین سال های 2003 تا 2008 که بر اثر آن حدود 250 هزار نفر کشته شدند از سوی دادگاه بین المللی جنایی به پنج مورد جنایت علیه بشریت و دو مورد جنایت جنگی متهم شده است.

پیشتر دولت سودان در فوریه سال 2020 اعلام نمود که عمر البشیر به دادگاه بین المللی جنایی تحویل داده خواهد شد اما تا به امروز توافقی حاصل نشده است.

دادگاه بین المللی لاهه در تاریخ 4 فوریه 2009 میلادی و در اقدامی بی سابقه حکم بازداشت عمر البشیر رئیس جمهور سودان را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در نزاع دارفور را صادر کرد و این برای اولین بار در تاریخ بود که دادگاه لاهه حکم بازداشت یک رهبر سیاسی در قدرت را صادر می کرد.

عمر البشیر در تاریخ 11 آوریل 2019، پس از آن که ارتش کنترل کشور را به دست گرفت، از سوی ارتش سودان مجبور به استعفا و سپس دستگیر شد. ، ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151140

به "سودان با تحویل عمر البشیر به دادگاه بین المللی جنایی موافقت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان با تحویل عمر البشیر به دادگاه بین المللی جنایی موافقت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید