ورزش های تنفسی به اندازه دارو در کاهش فشارخون موثرند

به گزارش مجله سرگرمی، نتایج مطالعه تازه نشان می دهد که ورزش تنفسی موسوم به تمرینات تقویت عضلات تنفسی می تواند فشار خون را در طول هفته ها کاهش دهد، و مزایای آن همسان با ورزش روزانه یا دارو است.

ورزش های تنفسی به اندازه دارو در کاهش فشارخون موثرند

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، تحقیقات تازه پژوهشگران دانشگاه کلورادو نشان می دهد که فقط 5 دقیقه تمرین تنفسی موسوم به تمرینات قدرتی برای عضلات تنفسی (IMST) در روز، فشار خون را کاهش داده و حتی به مقدار ورزش های هوازی یا دارو در بهبود فشارخون بالا مؤثر است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که تمارین تنفسی می تواند نقش اساسی در یاری به افراد سالمند در مقابله با بیماری های قبلی عروقی داشته باشد.

دانیل کریگهد، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: شیوه های سبک زندگی متعددی وجود دارد که می تواند به افراد در حفظ سلامت قلب و عروق یاری کند. اما واقعیت این است که آن ها احتیاج به زمان و کوشش زیادی دارند و دسترسی به آن ها برای بعضی افراد گران و سخت است. اما به راحتی می توان در حالی که تلویزیون دیدن می کنید در پنج دقیقه در خانه خودتان، ورزش های تنفسی را انجام دهید.

IMST در دهه 1980 به نام شیوه ای برای یاری به بیماران مبتلا به بیماری تنفسی حاد به منظور تقویت دیافراگم و سایر عضلات تنفسی ایجاد شد. این تمرین شامل استنشاق شدید به وسیله دستگاه دستی است که مقاومت را ایجاد می نماید که به صورت مکش محکم به وسیله لوله است.

در مطالعه تازه، محققان 36 فرد بزرگسال سالم را در رده سنی 50 تا 79 سال با فشار خون سیستولیک بالا (120 میلی متر جیوه یا بالاتر) مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از آن ها IMST با مقاومت بالا را به مدت شش هفته انجام دادند و نیمی هم پروتکل دارونما را انجام دادند که در آن مقاومت بسیار کمتر بود.

پس از شش هفته، گروه IMST شاهد کاهش فشار خون سیستولیک به مقدار ای بود که معمولاً یک فرد با 30 دقیقه پیاده روی در روز به مدت پنج روز در هفته بدست می آورد. این کاهش بعلاوه با اثرات بعضی از دارو های کاهش دهنده فشار خون برابر بود.

حتی شش هفته پس از ترک IMST، گروه IMST فرایند بهبود خود را حفظ کرد.

به گفته محققان، این شیوه نه تنها از نظر زمانبندی، نسبت به برنامه های تمرینی سنتی احتیاج به وقت کمتری دارد بلکه ممکن است فواید آن طولانی تر هم باشد.

گروه درمانی با IMST، بعلاوه شاهد بهبود 45 درصدی عملکرد اندوتلیال عروقی یا توانایی بازشدن عروق پس از تحریک و افزایش قابل توجه سطح اکسید نیتریک، کلید مولکولی برای گشاد شدن عروق و جلوگیری از تجمع پلاک ها بودند. سطح اکسید نیتریک به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد.

یافته ها نشان داد نشانگر های التهاب و استرس اکسایشی، که می توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند، پس از انجام IMST، به طور قابل توجهی پایین تر بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 152508

به "ورزش های تنفسی به اندازه دارو در کاهش فشارخون موثرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش های تنفسی به اندازه دارو در کاهش فشارخون موثرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید